20 kwietnia 2016

Jak skutecznie walczyć z szablonem?/design po mojemu

Hej...nigdy bym nie pomyślała, że JA, ta, co walczy z szablonem...będę kiedykolwiek robić jakiś post o designie...ale, kiedy BettyM mi to zasugerowała, nie mogłam chociaż nie spróbować...






NAGŁÓWEK


Czyli, tak ogólnie mówiąc, pierwsza rzecz, którą widzi czytelnik, wchodząc na bloga. Musi on być związany z tematem bloga, zawierać jego tytuł. Można zrobić najprostszy nagłówek, z samą nazwą bloga, wchodząc w UKŁAD >>> HEADER >>> i w polu "Tytuł bloga" wpisać jego nazwę. Poniżej znajduje się opcja "Opis bloga", gdzie możecie w skrócie napisać, o czym on jest. 

Nagłówek oczywiście wolno zrobić inaczej. Istnieje wiele stron, gdzie można edytować np. zdjęcia. Ja każdy z moich nagłówków robiłam na stronie PickMonkey, w zakładce Design. Jeśli chcecie, użyjcie opcji Transparent [wyskakujące okienko po wyborze kształtu nagłówka], która sprawi, że tło tekstu "zniknie". Nie polecam tego, gdy tło bloga jest we wzorki, wtedy słabo widać tekst z tytułem bloga. 

Co może znaleźć się w nagłówku?
Wasze zdjęcie, kolaż zdjęć, nick autora, link do bloga [tak jak u mnie], ... jest masa rzeczy, które możecie w nagłówku umieścić. Nie przesadzajcie tylko, bo wtedy czytelnik odniesie wrażenie, że chcieliście przekazać więcej, niż się dało. Wygląda to też trochę nieestetycznie, tak w skrócie mówiąc... 



TEKST BLOGA 

Jest wiele elementów bloga, którym możecie zmienić czcionkę. Ja zawsze szukam takiej, gdzie występują polskie znaki [np. Arial, Verdana, Courier, itp.], bo można dostać oczopląsu, widząc te wszystkie "ś", "ć", "ź"...często nie tylko psuje to wygląd bloga, ale i po prostu utrudnia czytanie treści. Ale, jeśli koniecznie chcesz używać czcionki bez polskich znaków, po prostu...nie używaj ich. Może to wyglądać nieco dziwnie, ale przynajmniej nie będzie się tak rzucać w oczy...

Czcionka, której używacie do tytułu posta, powinna być większa od tej w poście. Możecie także użyć do całego bloga jednej czcionki, i albo ją pogrubić, albo powiększyć w zależności od tego, jaki element jest nią napisany. 


GADŻETY 

Najlepiej, jeśli ilość kolumn z gadżetami nie przekroczy jednej z prawej lub lewej. Nie zabronię wam jednak dać większej ilości...

Ilość gadżetów w kolumnie nie jest jakoś ściśle określona...ale blog wygląda bardziej przejrzyście, gdy nie ma ich zbyt wiele. Najczęściej używane gadżety to [z moich obserwacji]:
  • Obserwatorzy - coś, co usunęłam przez przypadek...a czego potrzebowałam. Gadżet bardzo przydatny, pozwala za pomocą kilku kliknięć dodać nasz blog do listy obserwowanych. Pokazuje też liczbę obserwatorów, ich avatary oraz nicki [po najechaniu]
  • Translate - inaczej: tłumacz. Przydaje się, gdy chcemy, żeby nasz blog mogli czytać też ludzie z innych krajów
  • Tekst - brzmi może niespecjalnie, ale właśnie ten gadżet pojawia się u mnie najczęściej, m. in. jako tekst pod chrysiridią, ale też jako odmiana nicku
  • Polecany post - to, co widzicie na samym dole kolumny z gadżetami... nie jest niezbędny, ale może zasugerować czytelnikowi, który post jest albo ważny, albo po prostu blogger go poleca
  • Wyświetlenia bloga - [spoko, dodam to] gadżet, pokazujący nam, ile już razy ktoś wyświetlił naszego bloga. Można wybrać, jakiego okresu czasu będzie dotyczyła wyświetlana liczba, oraz styl gadżetu 
  • Archiwum bloga - pokazuje, w jakim okresie czasu powstało ile postów...ja z niego zrezygnowałam, zajmowało jak dla mnie za dużo miejsca
  • Etykiety - linki do postów, oznaczonych daną etykietą
  • Popularne posty - wyświetla nam określoną liczbę postów z danego okresu czasu
  • Profil Google+ - w postaci okienka z naszym nickiem, avatarem i zdjęciem w tle na profilu g+
Tekst gadżetów może być taki sam jak bloga, ale jeśli chcecie, wybierzcie inną czcionkę.


STRONY

Znajdują się najczęściej pod nagłówkiem, ale ich położenie można zmienić w układzie. Warto zrobić strony o tematyce: 
  • mapy, przewodnika po blogu - z niego chętnie skorzystają zapewne nowi czytelnicy. Strona powinna zawierać linki do postów na blogu, najlepiej aby były posortowane w kilka kategorii
  • pytania, kontakt, itp. - miejsce, gdzie czytelnicy mogą komunikować się z autorem bloga, pisać skargi oraz sugestie co do wyglądu i tematu bloga. Czasem ludzie po prostu nie chcą korzystać z podanego przez ciebie e-maila, i woleliby napisać o czymś tam, gdzie na pewno to zobaczysz
  • spam, spamownia, rynsztok - strona dla twoich czytelników. Warto ją stworzyć, kiedy denerwuje cię, jak ktoś pisze komentarze w stylu "Ale super! zapraszam do mnie! http://..................../". [UWAGA! Nie zabraniam wam się reklamować, po prostu jeśli czujecie, że absolutnie musicie napisać mi adres swojego bloga, to...napiszcie w komentarzu coś więcej, odnieście się jakoś do tematu posta, wyraźcie swoją opinię...]
Tło tytułów strona zależy od was, po prostu radze wam stosować się do zasady zrób desing, wejdź w podgląd i pomyśl, czy TY chciałbyś czytać takiego bloga. 


POSTY I KOMENTARZE

Co do tematów postów ~ nie będę się wypowiadać. Powiem wam tylko, jak zrobić, by posty wyglądały estetycznie i zachęcały do dalszego czytania.

Wyśrodkuj tytuł posta i datę. Sprawi to, że post przyciągnie wzrok. Potrzeba wam do tego odpowiedni kod CSS. [polecam wpisać w wyszukiwarkę "przydatne kody css na bloga"]

Zawiń tekst w odpowiednim momencie. Zawijanie tekstu polega na wybraniu fragmentu tekstu, kliknięciu w niego, a następnie użycie ikonki z przerwaną kartką. [możecie najechać na ikonki i czytać, co o niech pisze, jeśli nie wiecie, która to ta z zawijaniem ~ szukajcie frazy "Wstaw zawijanie tekstu"]. O co chodzi z tym "odpowiednim momentem"? Żeby zainteresować ludzi, zawiń posta tak, by najważniejsze treści były ukryte

Nie zaśmiecajcie końcówki posta. Chodzi mi tutaj o sam spód posta, z wszystkimi etykietami i liczbami komentarzy. Wybierzcie same najpotrzebniejsze opcje. Jeśli prowadzicie bloga samemu, albo we dwoje na jednym koncie, możecie zrezygnować z opcji, pokazującej autora wpisu. 

Dodajcie wiadomość do formularza komentarzy. Jest to zazwyczaj krótki tekst, który wyświetla się nam ponad okienkiem, w które wpisujemy komentarz. Piszemy tam to, co chcemy przekazać komentującemu. 


TŁO I KOLORY

Dobrze będzie, jeśli utrzymacie bloga w określonej przez was tonacji kolorystycznej. Sprawi to, że blog będzie wyglądał bardziej przejrzyście i zachęci czytelników do odwiedzania go. Obecnie modne są blogi z białym [najczęściej] lub pastelowym tłem. Nie wiem, skąd się to bierze, ale sądzę, że taki motyw kolorystyczny po prostu uspokaja. 
Tło, szczególnie jeśli zdecydujecie się na transparentny nagłówek [albo posty, bo można i tak] nie powinno zawierać wzorków. Nie chodzi mi o jakieś ledwo widoczne smugi, ale o np. zdjęcia czy kontrastujące ze sobą znaczki. Blog będzie nieczytelny, a ludzi rozboli głowa od eksplozji kolorów i motywów.


ZDJĘCIA I DODATKI

Tutaj najłatwiej mi będzie napisać tak:
  • Muzyka - możecie ją dodać, albo i nie...jednak jeśli dodajecie, to radzę wam wybrać współgrający z kolorystyką bloga motyw, i, chyba że jest to niezbędne, schować playlistę 
  • Stopka z napisem "Technologia Blogger" - jak nie jest wam potrzebna, usuńcie ją odpowiednim kodem CSS, to samo możecie zrobić ze znajdującym się u góry bloga...czymś [nie wiem jak to nazwać]
  • Fish i gry - zapewne większość a was wie, co to są "Fish"...na wielu stronach dostępne są też inne gry...nie zabronię wam ich dodać, tylko wcześniej pomyślcie...[nie chcę nikogo obrazić] czy chcecie, żeby ludzie wchodzili na waszego bloga, żeby go poczytać, czy pograć?
  • Zdjęcia - zróbcie je przy świetle dziennym...albo inaczej, zależy, jaki klimat chcecie uzyskać...najlepiej, żeby [jeśli zawijacie post] przed linkiem do zawiniętego posta znajdowało się jedno zdjęcie [lub kolaż], mające zachęcić czytelnika do przeczytania posta



To by było na tyle...spoko, zrobię wam posty jeszcze o kodach CSS, zawijaniu tekstu i innych, tylko mi o tym napiszcie...

Ktoś skorzystał? Pominęłam coś? 


[PS. o podpisie tez mogę zrobić post]

5 komentarzy:

  1. jej...przydatne ^^ nie bolą cię palce od pisania? xD a posty o CSS i zawijaniu moga być przydatne

    OdpowiedzUsuń
  2. bolą...trochę ^-^ okej, te posty i tak by były...o czymś jeszcze chcecie?

    OdpowiedzUsuń
  3. Piszesz jakbyś się znała xD

    OdpowiedzUsuń
  4. [uznam to za komplement] Dzięki, nie eiem czy się znam...W każdym razie kompletnie ciemna nie jestem w te klocki

    OdpowiedzUsuń
  5. Przydatne,thenk ju
    Madzia

    OdpowiedzUsuń

♦ jeśli odpowiadasz na czyjś komentarz, korzystaj z opcji "Odpowiedz", znajdującej się pod każdym komentarzem
♦ jeśli komentujesz jako Anonim, pamiętaj, żeby się podpisać [wystarczy mi nawet jedna literka]
♦ hejty - przeważnie je zostawiam, czasami zdarzy mi się odpowiedzieć
♦ szanuję konstruktywną krytykę, a nie zwyczajny hejt
♦ ostateczna decyzja, czy dany komentarz zostanie opublikowany, należy do mnie
♦ wulgaryzmy [akceptuję tylko te w obcym języku, np. angielski, niemiecki] - jeden/dwa ~ ok, co drugie słowo wymagające cenzury ~ niestety, albo użyjesz magii gwiazdek lub innych słów, inaczej komentarz raczej się nie pojawi
♦ "Super blog, wpadnij do mnie " - niestety, takich komentarzy nie publikuję