4 czerwca 2016

Inspiracje a kopie

Hej, niedawno wam zapowiedziałam ten post...no więc jest ^^

Inspiracja ~ co to takiego?
No cóż...według internetu, jest to "czerpanie skądś natchnienia", "wywieranie wpływu", "pobudzenie do działania"
A kopia, plagiat, zgapianie?



Plagiat (łac. plagiumkradzież) – pojęcie z zakresu prawa autorskiego oznaczające skopiowanie cudzego utworu (lub jego części) wraz z przypisaniem sobie prawa do autorstwapoprzez ukrycie pochodzenia splagiatowanego utworu. Może być nim obraz, grafika, fotografia, piosenka, wiersz, praca magisterska, praca doktorska, publikacja naukowa jak również gra komputerowa. W Polsce istnieje rozbudowany czarny rynek prac naukowych pisanych na zamówienie, w tym przez pracowników uczelni[1].
źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia,  https://pl.wikipedia.org/wiki/Plagiat

Kopia – dokładne powtórzenie wykonanego wcześniej dzieła (np. rzeźby, obrazu, obiektu architektonicznego), z tego samego (lub tańszego) materiału, przy zastosowaniu tej samej techniki, w tej samej skali. Kopia powinna być oznakowana, tak aby nie nosiła znamion fałszerstwa(nazwisko osoby sporządzającej kopię jest znane). Kopie wykonuje się w celach dydaktycznych, kolekcjonerskich, dla ochrony dzieła oryginalnego (np. kopię rzeźby, pomnika eksponuje się na wolnym powietrzu, a oryginał wystawia się w muzeum).
źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia,  https://pl.wikipedia.org/wiki/Kopia_(sztuka)



[Warto dodać, że to, co powszechnie na ll nazywamy "kopią", to z bardziej "naukowego" punktu widzenia plagiat.]

Więc...czym się różni to, gdy inspirujesz się czyjąś pracą, od tego gdy ją po prostu kopiujesz? [zakładam że plagiatowania nie trzeba omawiać]

INSPIROWANA PRACA...
  • zawiera pewne, [nie wszystkie!] trochę zmienione elementy pracy, którą inspirował się autor
  • w opisie jest informacja, czyją pracą autor się zainspirował
  • nie jest dokładnym odwzorowaniem pracy innej osoby
  • często pomysł jest podobny, ale inaczej zinterpretowany
  • warto, gdy chcesz się czymś zainspirować, poprosić autora pracy o zgodę na wykorzystanie pewnych elementów jego pracy
SKOPIOWANA PRACA...
  • jest lepszą bądź gorszą wersją czyjejś pracy
  • praktycznie każdy element pracy jest wzięty od pracy innej osoby, czasem kolory są zmienione, czasem nawet to zostaje bez zmian
  • zwykle od razu widać, czyja praca służyła za "wzór"
  • autor kopii zwykle na wszystkie sposoby wzbrania się, że to on to wymyślił, niczym się nie inspirował, itp.
Ja, jak już wspominałam, wcale wam NIE ZABRANIAM, inspirować się [ale tylko inspirować] którąś moją pracą, ale, błagam was, pamiętajcie...
  • napiszcie, że to moją [lub innej osoby, bo nie tylko moimi pracami możecie się inspirować] pracą się inspirowaliście, możecie też podać, którą konkretnie
  • zapytajcie, czy możecie się zainspirować [będzie mi miło, poza tym nie wszystkie prace wolałabym żeby służyły wam za inspiracje] rysunkiem, oraz czy zamierzacie wpleść więcej swoich elementów, czy nie...bo skopiowania pracy nie będę tolerować
  • zmieńcie coś [nie chodzi mi tu, osobo wiadoma, o kolorki czy mniej elementów] w tej pracy, np. jeśli bierzecie jako inspirację moją [chwila, nin poszukuje w galerii swoich prac czegoś, co by się nadawało jako przykład...] pracę  #DziwneDedyki2, to nie róbcie jej parasolki, zmieńcie czy skróćcie bluzkę [lub wydłużcie], narysujcie inne spodnie czy buty, inny kolor włosów, ew. upięcie...jest dużo możliwości...
  • nie musicie autorowi pracy, którą się inspirujecie, dedykować swojego dzieła [chociaż możecie, to aż takie ważne nie jest]
  • NIE DODAWAJCIE JEJ NA KONKURS [to do osoby wiadomej]. Zwłaszcza, jeśli inspirujecie się np. moim pierwszym JAPANstyle, które dałam na konek o tej samej nazwie, to BŁAGAM, nie dodawajcie tej pracy także na ten sam konkurs...czy nawet inny, no chyba, że macie zgodę na dodanie jej...[osoba wiadoma nie miała...nie wiem, czemu ja tak piszę, równie dobrze mogłabym napisać, ze osoba wiadoma to ********, bo to większość z was wie...ech, anie wiem już, czy to siebie jakoś bronię, żeby nie było, że po nickach, czy tą osobę...]

No, oczywiście najfajniej byłoby, jeśli sami byście coś wymyślili...pomyślcie, jak czuje się osoba, której pracę skopiujecie [przypominam, ja mówię o kopiowaniu pomysłów, nie plagiatowaniu]...czy wam byłoby miło, gdyby ktoś wziął waszą pracę, z której jesteście dumni [no, jeśli nie jesteście, to aż tak nie boli], i po prostu się nią "zainspirował"? [Własnie, w cudzysłowie nie bez powodu. Osoby, które inspirowały się pracą, czy ją skopiowały, ale stwierdziły, że lud się może nie zorientuje, co zrobiły, nie przyznają się zbyt chętnie do popełnionego czynu, co najwyżej cię zmieszają z błotem...]
I w dodatku, jeśli dodał na konkurs...gdzie walczą wtedy dwie prawie takie same prace...byłoby wam miło? Raczej nie ;-;


Nie mam bladego pojęcia, jak dotrzeć do osób [osoby wiadomej w moim wypadku], które tak robią...

Co o tym myślicie? Ktoś "inspiruje" się waszymi pracami? A może wy inspirujecie, "inspirujecie" się czyimiś pracami, lub je kopiujecie? Wtedy też napiszcie, może uda mi się [i czytelnikom także] zrozumieć mechanizm działania osoby kopiującej czy "inspirującej" się?




Na koniec...czadowy speedpaint Vivziepop ^^



Uwielbiam ten miks piosenek, wspaniale mi się przy nim rysuje

[tak poza postem...co wy na to, żebym wam zapodawała jakieś fajne speedpainty {nie moje, spoko}, których słucham {bo mają po prostu fajną muzę} przy rysowaniu, czy ogólnie je lubię?]

[I...prosiłabym, żeby nie było tak, że odpowiecie tylko na pytania o speedpainty...zależy mi głównie na tej pierwszej części posta, ostatnią możecie zignorować]

7 komentarzy:

  1. Masz rację,
    Inspirować się można, ale jeśli inspirując się dodasz taką samą pracę, tylko zrobioną gorzej, to too nie inspirowanie. Ja właśnie ostatnio zaczęłam rysować swoją pracę, inspirując się twoimi. Mogę prawda? Raczej nie zauważysz, że się nimi zainspirowałam... XD
    ~Linelle~

    OdpowiedzUsuń
  2. pewnie że możesz, już się nie mogę doczekać...

    chociaż, tak cię ostrzegam, że jeśli ogólnie się moimi tworami inspirujesz, to to ostro psychiczne będzie

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale moje nie jest psychiczne.. na razie XD
    ~Lin~

    OdpowiedzUsuń
  4. dobrze powiedziane...na razie nie jest

    OdpowiedzUsuń
  5. Eh święta racja...Ta osoba (czuje się jakbym mówiła o Voldemorcie) głupią się zachowała..
    ~Marcel Dobrodziej.

    OdpowiedzUsuń
  6. Na LL bardziej mamy problem właśnie z wstawianiem TEJ SAMEJ pracy, mimo wszystko "inspirowanie" też się pojawia.. Moje zdanie? Zupełnie nie rozumiem "kopiarzy", bo.. serio tak bardzo czerpie się przyjemność z przerysowywania czegoś? Jeśli to na konkurs to.. rozumiem, że ktoś miał świetny pomysł na pracę, więc może przerysowują lub wstawiają pracę tej osoby by za wszelką cenę wygrać? Nie, nadal nie rozumiem tego działania. Dla mnie przede wszystkim liczy się przyjemność z rysowania (o której pisałam wcześniej) i tworzenia czegoś "po swojemu", a nie dostanie nowych szkicowników z nagrody.. Ehh pozdro dla tych którzy coś zrozumieli z moich przypuszczeń i ogólnego rozumowania ;-;

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja zazwyczaj inspiruję się tak cholernie wielką ilością rzeczy, utworów i wszystkiego, że nikt nawet się nie orientuje xD
    Super speedpaint [zapodawaj] *-* >w<

    OdpowiedzUsuń

♦ jeśli odpowiadasz na czyjś komentarz, korzystaj z opcji "Odpowiedz", znajdującej się pod każdym komentarzem
♦ jeśli komentujesz jako Anonim, pamiętaj, żeby się podpisać [wystarczy mi nawet jedna literka]
♦ hejty - przeważnie je zostawiam, czasami zdarzy mi się odpowiedzieć
♦ szanuję konstruktywną krytykę, a nie zwyczajny hejt
♦ ostateczna decyzja, czy dany komentarz zostanie opublikowany, należy do mnie
♦ wulgaryzmy [akceptuję tylko te w obcym języku, np. angielski, niemiecki] - jeden/dwa ~ ok, co drugie słowo wymagające cenzury ~ niestety, albo użyjesz magii gwiazdek lub innych słów, inaczej komentarz raczej się nie pojawi
♦ "Super blog, wpadnij do mnie " - niestety, takich komentarzy nie publikuję